Dual Citizenship

The Honorary Danish Consul Dorthe Mikkelsen Wright has been so kind, and send information to us concerning a new law in Denmark.
You can click on the link below and go directly to the Martensen & Wright web site.
http://martensenwright.com/en/danish-law-allowing-dual-citizenship-in-effect-september-1-2015/ (to read the article in Danish click on the Danish Flag)

Both the English and Danish version is listed here:
Danish Law Allowing Dual Citizenship in Effect September 1, 2015

By: Boryana Arsova, J.D., LL.M., Associate

On December 18, 2014, the Danish parliament voted to pass a law which will allow Danes to become citizens of another country without having to give up their Danish citizenship.  The new law will also make it possible for people who have lost their Danish citizenship by becoming citizens of another country to reinstate their Danish citizenship during a five year period, from September 1, 2015 to August 31, 2020.

The new law will come into effect on September 1, 2015.  The reason for this delayed implementation is that Denmark, which is currently a party to the European Council’s Convention on the Reduction of Cases of Multiple Nationality and on Military Obligations in Cases of Multiple Nationality, needs to denounce Chapter I of that Convention, which provides that in case of voluntary naturalization nationals of Contracting Parties cannot retain their former nationality.  The denunciation requires a one-year notice and will take effect for Denmark on August 26, 2015.

If you want to take advantage of the new Danish law and become a dual citizen after September 1, 2015, this is what you need to know:

How to Apply for US Citizenship? 

If you are a Danish citizen and live in the United States, you may be eligible to apply for US citizenship if you meet the following requirements:

  • You are at least 18 years old at the time of your application;

  • You have been a U.S. permanent resident – a green card holder – for at least five years (three years if your permanent residency is based on marriage to a U.S. citizen);

  • Demonstrate continuous residence and physical presence in the United States;

  • Demonstrate that you have lived in the state or USCIS district where you will apply for U.S. Citizenship for at least three months;

  • You are a person of good moral character;

  • Successfully pass a U.S. civics test and an English test;

  • Demonstrate an attachment to the principles and ideas of the U.S. Constitution; and

  • Take an oath of allegiance to the United States.

When considering whether or not to apply for a U.S. citizenship, you should consider the benefits and privileges, as well as the obligations that follow from acquiring U.S. citizenship.

If you become a U.S. citizen, you will enjoy the following privileges:

  • Bring family members to the United States: family members of U.S. citizens are given priority when legally immigrating to the United States.

  • Right to vote in elections for public officials.

  • Right to apply for federal employment requiring U.S. citizenship.

  • Right to run for elected office.

  • International protection: the United States protects its citizens abroad through its embassies and consulates.

  • Federal Student Aid: the federal government provides different types of financial assistance for students, including scholarships and grants that are open exclusively to U.S. citizens.

  • Estate planning benefits:

  • The unlimited marital deduction applies only if the surviving spouse is a U.S. citizen. Under that rule, assets that are left to a surviving spouse, who is a U.S. citizen, are not subject to federal estate tax, no matter how much their value is. This rule, however, does not apply to a surviving spouse who is not a U.S. citizen, even if he or she is a permanent resident.

  • If your spouse is a U.S. citizen, any gift given to him or her during your life is free of federal gift tax. If your spouse is not a U.S. citizen, however, the special tax-free rule for spouses is limited to $147,000 a year (for 2015; the amount is indexed for inflation).

As a U.S. citizen you will also have certain responsibilities, such as:

  • Serve on a jury when called upon.

  • Pay federal, state and local taxes honestly and on time.

  • Support and defend the Constitution.

  • Defend the country if the need should arise.

  • Participate in the democratic process.

  • Participate in your local community and stay informed on issues affecting your community.

  • Respect and obey federal, state and local laws.

How to Regain Danish Citizenship?

If you have acquired the citizenship of another country and as a result have lost your Danish citizenship, you may be able to reinstate your Danish citizenship. Under the new law, you will be required to submit a declaration to reinstate your Danish citizenship within the five year period from the time the law comes into effect, i.e. September 1, 2015 until August 31, 2020. The specific form of the declaration is not yet available and as of the date of this article it is not known whether the Consulates abroad will accept such declarations or whether they have to be submitted in person in Denmark.

If a parent files a declaration to reinstate Danish citizenship, his or her unmarried child under the age of 18 will be automatically included in the declaration, unless it is explicitly stated that the child is not included. The parent filing the declaration must have custody of the child to be able to include him or her in the declaration.  If the child is adopted, the adoption process must have been completed before the child turns 12 years old and must have also been ratified by the Danish authorities.

A person who has been convicted and sentenced to imprisonment between the time he or she lost his or her Danish citizenship and the present will not be eligible for reinstatement of Danish citizenship.

Children Born Abroad

The new Danish law allowing dual citizenship will not affect the “22-Year Rule” applicable to children born abroad by one or two Danish parents. Under that rule, children who were born abroad but can demonstrate a close association with Denmark prior to their 22nd birthday, can apply to retain their citizenship.  The child must file the application between the age of 20 and 22 years (this is the preferable time period due to the 14-16 months processing time), otherwise the child will forfeit his or her citizenship upon turning 22 years old.

The new law, however, allows Danes born abroad by one or two Danish parents and now over the age of 22 to apply for “Proof of Danish Citizenship.” Again, a key requirement is that the application must show that the child maintained close ties with Denmark and that he or she had permanent residency in Denmark for at least a year before the child turned 22 years old.

For more information on the process of applying for a “Certificate of Danish Citizenship,” please contact the Danish Consulate or Embassy nearest you.

Important Caveats 

It is important to note that the current rules regarding dual citizenship in Denmark remain in effect until September 1, 2015.  This means that if you become a citizen of another country before that date, you will automatically lose your Danish citizenship.

Also, please note that the reinstatement period under the new law is only five years.  If you do not file a declaration to reinstate your Danish citizenship within this period, you will not be able to take advantage of the simplified procedure under the new law, but would instead have to go through the general naturalization process in Denmark, which requires proof of continuous residency in Denmark.

Martensen Wright PC has a singular focus: Serving Danes in the US.  For more information on how to obtain U.S. citizenship and how the experienced attorneys of Martensen Wright PC can help you with the process, contact us at [email protected].
One Capitol Mall, Suite 670, Sacramento, CA 95814 Telephone: +1-916-448-9088 | E-mail: [email protected]

Below is the same article translated to Danish:

Dansk lov om dobbelt statsborgerskab træder i kraft pr. 1. september 2015

Af: Boryana Arsova, J.D., LL.M., Associate

Den 18. december 2014 vedtog det danske Folketing en lov, der gør det muligt for danskerne at blive borgere i et andet land uden at skulle opgive deres danske statsborgerskab. Den nye lov vil også gøre det muligt for personer, der har mistet deres danske statsborgerskab ved netop at blive borger i et andet land, at generhverve deres danske statsborgerskab i en overgangsperiode på 5 år, nemlig fra den 1. september 2015 til 31. august 2020.

Årsagen til at denne nye lov først træder i kraft den 1. september 2015 er, at Danmark har tiltrådt Europarådets konvention, kapitel 1, der vedrører begrænsning af dobbelt statsborgerskab og værnepligt for personer med dobbelt statsborgerskab, og som nu skal opsiges. Opsigelsesvarslet er 1 år.

Hvis du overvejer at blive dobbelt statsborger efter den 1. september 2015, bør du være opmærksom på følgende:

Opnåelse af amerikansk statsborgerskab 

Hvis du er dansk statsborger og bor i USA, kan du blive amerikansk statsborger, hvis du opfylder følgende krav:

* Du er fyldt 18 år på ansøgningstidspunktet

* Du har været bosiddende i USA på Green Card (”U.S. Permanent Resident”) i mindst 5 år (3 år, hvis din permanente opholdstilladelse er baseret på ægteskab med en amerikansk statsborger)

* Du skal kunne demonstrere uafbrudt ophold og fysisk tilstedeværelse i USA

* Du skal kunne bevise, at du har boet mindst 3 måneder i den stat eller det USCIS- distrikt, hvor du ønsker at indgive din ansøgning om amerikansk statsborgerskab

* Du skal have god moralsk karakter

* Du skal kunne bestå en amerikansk samfundslæretest og en engelsk sprogtest

* Du skal kunne demonstrere kendskab til den amerikanske forfatning

* Du skal være villig til at aflægge troskabs-ed til USA (”Pledge of Allegiance”).

Når du overvejer at søge om amerikansk statsborgerskab, bør du også kende de fordele og privilegier samt de forpligtelser, der følger med erhvervelse af amerikansk statsborgerskab.

Som amerikansk statsborger vil du have følgende privilegier:

* Du får mulighed for at få familie til USA: Familiemedlemmer af amerikanske borgere prioriteres højere ved ansøgning om immigration til USA

* Du får stemmeret ved valg til offentlige embeder

* Du kan søge om føderal beskæftigelse i tilfælde, hvor det er et krav, at du er amerikansk statsborger

* Du bliver valgbar og kan opstille som valgkandidat

* Du nyder international beskyttelse: USA beskytter sine borgere i udlandet gennem sine ambassader og konsulater

* Du får adgang til Federal Student Aid: Den føderale regering giver forskellige former for økonomisk støtte til studerende, herunder legater og stipendier, der kun er til rådighed for amerikanske borgere

* Arveregler – Det ubegrænsede ægteskabsfradrag gælder kun, hvis den længstlevende ægtefælle er amerikansk statsborger. I henhold til denne lov beskattes aktiver, der er efterladt til den længstlevende amerikanske ægtefælle, ikke føderalt, uanset aktivernes værdi. Denne regel er imidlertid ikke gældende for en ikke-amerikansk længstlevende ægtefælle, selvom han eller hun er fastboende i USA. – Hvis du, mens du er i live, giver din amerikanske ægtefælle en gave, skal der ikke svares føderal gaveafgift. Hvis din ægtefælle ikke er amerikansk statsborger, begrænser den særlige regel for skattefrie gaver til ægtefæller beløbet til 147.000 dollars om året (for 2015 er beløbet inflationsreguleret).

Som amerikansk statsborger vil du også have visse forpligtelser, såsom: 

Du skal

* stå til rådighed som jurymedlem

* betale føderale, statslige og lokale skatter

* støtte og forsvare den amerikanske forfatning

* forsvare landet, hvis behovet skulle opstå

* deltage i den demokratiske proces

* tage aktiv del i, hvad der foregår i dit lokalområde

* respektere og overholde føderale, statslige og lokale love.

Generhvervelse af dansk statsborgerskab 

Hvis du har opnået statsborgerskab i et andet land, og som følge heraf har mistet dit danske statsborgerskab, får du pr. 1. september 2015 mulighed for at generhverve dit danske statsborgerskab i en overgangsperiode på 5 år, der løber fra den 1. september 2015 til og med den 31. august 2020. I denne periode er det muligt for tidligere danske statsborgere samt deres mindreårige børn at generhverve dansk statsborgerskab ved en erklæring. Den specifikke erklæring er endnu ikke tilgængelig, og det vides endnu ikke, om erklæringen vil kunne indleveres til de danske konsulater i udlandet, eller om erklæringen skal indleveres personligt i Danmark.

Hvis en forælder indgiver erklæring om generhvervelse af dansk statsborgerskab, vil vedkommendes ugifte børn under 18 år, som forælderen har forældremyndighed over, automatisk være omfattet af ansøgningen, medmindre det udtrykkeligt er angivet, at barnet ikke er inkluderet. Hvis barnet er adopteret, skal adoptionen være gennemført, inden barnet fylder 12 år, og adoptionen skal tillige være godkendt af de danske myndigheder.

Der er en undtagelse for reglerne om generhvervelse af dansk indfødsret. En person, der er blevet idømt frihedsstraf, som også indebærer en frihedsstraf ifølge de danske regler, vil ikke kunne generhverve sit danske statsborgerskab.

Børn født i udlandet 

Den nye danske lov, der tillader dobbelt statsborgerskab, vil ikke påvirke unge, der er omfattet af “22-års-reglen”. I henhold til denne regel vil børn født i udlandet, og som kan påvise den fornødne tilknytning til Danmark, kunne ansøge om at bevare det danske statsborgerskab efter det fyldte 22. år. Ansøgning om ”Bevarelse af Dansk Indfødsret” skal indgives i god tid og helst mellem det 20. og 22. år af hensyn til Justitsministeriets lange sagsbehandlingstid. Hvis ansøgningen ikke indgives, eller hvis ansøgningen ikke bliver godkendt af Justitsministeriets Indfødsretskontor, vil barnet automatisk miste sit danske statsborgerskab ved det fyldte 22. år.

Ifølge den nye lov kan danskere, der er født i udlandet af en eller to danske forældre og som nu er over 22 år, dog ansøge om “Bevis for Dansk Indfødsret”. Igen er det et centralt krav, at ansøger kan bevise et tæt tilhørsforhold til Danmark. Det er i denne forbindelse yderligere et krav, at han eller hun har haft fast bopæl i Danmark og har været tilmeldt Folkeregistret i mindst et år før det fyldte 22. år.

Hvis du ønsker mere information om ansøgning om ”Bevarelse af Dansk Indfødsret” eller “Bevis for Dansk Indfødsret,” kan du kontakte en dansk repræsentation i nærheden af dig.

Vigtigt forbehold 

Det er vigtigt at bemærke, at de nuværende danske regler om dobbelt statsborgerskab er gældende indtil den 1. september 2015. Dette betyder, at hvis du bliver borger i et andet land, inden denne dato, vil du automatisk miste dit danske statsborgerskab.

Bemærk også, at ansøgningsperioden for generhvervelse af dansk statsborgerskab kun er 5 år, nemlig fra den 1. september 2015 til og med den 31. august 2020. Hvis du ikke indsender en erklæring om at generhverve dit danske statsborgerskab indenfor den nævnte periode, vil du ikke længere kunne nøjes med at indsende en erklæring, men vil i stedet skulle igennem den normale naturaliseringsproces, hvilket bl.a. kræver permanent ophold i Danmark i en vis årrække.

Martensen Wright PC har ét overordnet mål: At hjælpe danskere i USA. For mere information om hvordan du får amerikansk statsborgerskab, og hvordan de erfarne advokater i Martensen Wright PC kan hjælpe dig med processen, kontakt os på [email protected].

One Capitol Mall, Suite 670, Sacramento, CA 95814 Telefon: +1-916-448-9088 | E-mail: [email protected]